Leikkaa autoilun kulusi jopa puoleen

 

Teemu Pitkäsen elämään on mahtunut auto jos toinenkin. “Aikanaan harrastin autoja vähän enemmänkin. Bensasyöpöistäkin on kokemusta, mutta päivittäiseen käyttöön olen aina pyrkinyt valitsemaan mahdollisimman taloudellisia autoja”, hän kertoo.

Joitain vuosia sitten perheeseen tuli ensimmäinen ladattava hybridi ja sen jälkeen toinen.Täyssähköauto alkoi kiinnostaa Pitkästä jo ensimmäisen ladattavan hybridin jälkeen, mutta markkinoilta ei tuolloin löytynyt sopivaa peliä. Keväällä 2022 tilanne muuttui, ja nyt alla on valkoinen Y-mallin Tesla. Täyssähköauto on ympäristöystävällinen valinta, mutta Teslaan päätymisen ratkaisivat auton muut ominaisuudet kuten toiminnallisuus, kiihtyvyys sekä tila.

“Tämä auto yksinkertaisesti ratkaisi autoiluni kaikki tarpeet”, sanoo Pitkänen.

Polttoainekuluista kysyttäessä Pitkäsellä on heittää kehiin kovia lukuja. "Itselläni säästöä kertyy kuukaudessa noin 300 euroa. Polttoainekuluni ovat pienentyneet 70 prosenttia verrattuna aiempiin, suhteellisen vähän kuluttaviin bensiiniautoihini ja 60 prosenttia verrattuna ladattavaan hybridiin”, hän sanoo.

Säästää voi sähköautoillessa enemmänkin, kun osaa kiinnittää huomiota oikeisiin asioihin.

Latausta luultua harvemmin

Pitkäsen vuosittainen ajosuorite pyörii noin 30 000 kilometrissä. Kilometrit kertyvät hänen mukaansa ”tavallisesta ajosta” eli työmatkoista, kauppareissuista ja perheenjäsenten kuskaamisesta harrastuksiin.

”Ladattava hybridi aiheutti pientä toimintasäde-ahdistusta”, Pitkänen kertoo ja toteaa ladattavan hybridin sähköisten kilometrien huvenneen perheessä verrattain nopeasti.

Suurta säästöä polttoainekuluihin ladattava hybridi ei Pitkäselle tuonut. Sen sijaan hän näkee ladattavan hybridin omistamisen hyvänä siirtymäkautena ja totutteluna täyssähköön.

”Hybridivuosina tottui pelaamaan latauskaapelin ja -operaattoreiden kanssa ja myös latauspisteverkosto tuli tutuksi”, hän kertoo.

Bensan, dieselin ja kaasun hinnat ovat olleet nousussa ja luonnollisesti myös sähkö maksaa. Täyssähköautoa ei kuitenkaan tarvitse olla lataamassa yhtä usein kuin ladattavaa hybridiä, vaan kerta tai pari viikossa riittää. Pitkänen sanookin, että harva latausväli vaati suorastaan totuttelua.

”Autokin alkoi jo huomauttelemaan, että älä lataa niin usein”, hän naurahtaa.

Säästöä vieläkin enemmän

Sähköautoilija voi säästää kustannuksissa muutenkin. 

”Sähkö ei ole samanhintaista kotona ja julkisessa laturissa. Julkisissa hintaan vaikuttaa usein myös laturista riippuva latausnopeus”, huomauttaa Pitkänen. Sähköllä säästyvällä rahalla voi mukavasti keventää leasingin kuukausimaksua, joka tosiaan voi sisältää lähes kaikki autoiluun liittyvät palvelut veroja ja polttoainetta lukuunottamatta.

Jos sähköautoilija siis valitsee hieman hitaamman laturin, tulee tämä pikalatausta halvemmaksi. Täysin ilmaistakin sähköä on vielä muutamissa paikoissa tarjolla.

Pitkänen muistuttaa myös oman ajotavan merkityksestä, joka pätee kaikissa autoissa käyttövoimista riippumatta.

”Korkeat ajonopeudet ja esimerkiksi auton lämmitys tai viilennys nostavat kulutusta. Normaali ennakoiva ajotapa tuo säästöä ihan kaikessa autoilussa.”

Leasing tuo turvaa sähköautoiluun

Pitkänen liputtaa leasingin puolesta. Leasing-sopimus pitää sisällään esimerkiksi renkaiden vaihdot, vuosihuollot, yllättävien vikojen korjaukset sekä paljon muuta aina vakuutukseen asti.

”Minua ainakin puhuttelee ajatus siitä, että autoilun kuukausikulut ovat tarkalleen tiedossa”, hän sanoo.

Sähköauton hankintaa pohtiessa kannattaa muistaa myös, että monet korjaukset niihin voi suorittaa vain merkkikorjaamo. Autoa ei voi viedä tuosta noin vain sinne, missä on halvin hinta.

”Tässä mielessä leasing-sopimus tuo lisäturvaa sähköautoiluun”, Pitkänen toteaa.

Moni saattaa pohtia sähköauton hankintaa osamaksulla, mutta noin 70 000 euroa maksavan auton kuukausierä alkaa olla jo kalliimmalla puolella. Päälle saa omistajan huolet. Pitkänen näkee, että tällaisessa tilanteessa kannattaisi harkita leasingia.

”Sähköllä säästyvällä rahalla voi mukavasti keventää leasingin kuukausimaksua, joka tosiaan voi sisältää lähes kaikki autoiluun liittyvät palvelut veroja ja polttoainetta lukuunottamatta. Itselläni säästöä kertyy kuukaudessa noin 300 euroa.”

Pitkänen pohdiskelee, ettei autoilussa kuitenkaan voi keskittyä puhumaan pelkästään kustannuksista. Yksilöllinen käyttötapa ratkaisee aina sen, millainen auto, autoilun muoto ja käyttövoimat kenellekin sopivat.

”Sähköauto ei välttämättä sovi kaikkien elämäntilanteeseen. Mutta jos asuu hyvän latausverkoston varrella ja vuosittainen ajosuorite on yli 30 000 kilometriä, siitä saattaa hyvinkin olla käyttäjälleen paljon etua.”

 
Alkuperäinen haastattelu julkaistu IS.fi
 
← Takaisin