3 harhaluuloa käytetyn auton leasingista

 

Käytettyjen auton leasing on yhä suositumpaa. Sopimuksen kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkkana, koska markkinoilla on myös villejä toimijoita.

Kun Tommi Tuominiemi tuli aikoinaan ALD Automotiveen kesätöihin 24 vuotta sitten, hän tuskin osasi vielä aavistaa, miten autoiluala tulee vuosien aikana muuttumaan. Nyt Tuominiemi toimii yhtiön operatiivisena johtajana ja kertoo uudesta autoilun trendistä.

- Autoilusta on tullut palvelu, jolloin autoa ei todellakaan tarvitse enää omistaa, sanoo Tuominiemi.

Moni on jo tottunut siihen, että esimerkiksi erilaisista viihdepalveluista maksetaan kiinteää kuukausihintaa, ja nyt sama idea toimii myös autoilussa. ALD Automotive tarjoaa yksityishenkilöille käytettyjä autoja kiinteään kuukausihintaan. Auton saa käyttöönsä ilman käsirahaa ja nopeimmillaan parissa päivässä. Ja kaiken voi tehdä halutessaan netissä.

- Vaihtoleasingin suurin etu on se, että autoilun kustannukset ovat täysin budjetoitavissa etukäteen. Asiakas tietää tarkalleen, miten paljon hänellä menee autoon rahaa. Eikä siihen tarvitse sitoa yhtään omaa pääomaa.

Kalliit kilometrit pois

Vaihtoleasingissa autot ovat käytettyjä, jolloin niistä on ajettu niin sanotut kalliit kilometrit pois.

- Meillä on jatkuvasti 200–300 vaihtoauton valikoima eli jokaiselle löytyy varmasti mieluinen. Autot ovat muutaman vuoden vanhoja, hyvin varusteltuja ja aina kuntotarkastettuja, sanoo Tuominiemi. ALD Automotive on alan ensimmäisiä toimijoita, joka lähti leasaamaan käytettyjä autoja yksityishenkilöille.

- Aloitimme Vaihtoleasing-palvelun vuonna 2018 ja edelleen kehitämme palvelua esimerkiksi hinnoittelun suhteen.

Alalle on tullut paljon erilaisia toimijoita, jotka tarjoavat leasingin kaltaisia palveluita. Koska Vaihtoleasing-palvelu on suhteellisen uusi, liittyy siihen vielä monenlaisia harhaluuloja. Tuominiemi kumoaa nyt kolme yleisintä myyttiä, jotka liittyvät käytetyn auton leasingiin. 

1. Käytetyn auton leasing on yksityishenkilölle kallista

”Käytetyn auton leasaaminen on edullista, jos kilometrejä ei kerry aivan valtavia määriä. Erityisen edullista tämä on autoilijoille, joille kertyy 5 000–20 000 kilometriä vuodessa.

Kiinteään kuukausimaksuun kuuluvat kaikki määräaikaishuollot ja huoltojen ulkopuoliset tekniset korjaukset, renkaiden kausivaihdot ja -uusinnat, katsastukset sekä käytössä kuluvien osien korjaukset.

Määräaikaishuoltojen ajaksi asiakas saa myös käyttöön sijaisauton, siitäkään ei peritä erillistä kulua. Kuukausihintaan kuuluu asiakkaan halutessa myös vakuutus.” 

2. Jotain piilokuluja tässä on pakko olla!

”Alalla on monenlaista toimijaa ja palvelua, joten kannattaa huolellisesti tutustua sopimusehtoihin ennen sopimuksen allekirjoittamista. Meidän asiakkaillemme jää maksettavaksi kuukausimaksun lisäksi ainoastaan ajoneuvovero sekä polttoaine.

Minkäänlaista jäännöserää ei meidän sopimuksessamme asiakkaalle jää. Meillä kaikki on tehty läpinäkyväksi ja tämä on aidosti helppo ja huoleton tapa saada auto käyttöön. Ei tarvitse yhtään stressata korjaus- ja huoltolaskuista.” 

3. Leasing-autoon joutuu sitoutumaan pitkäksi aikaa

”Tämäkään ei pidä paikkaansa. Meillä minimisopimusaika on kuusi kuukautta. Sen jälkeen on tietysti mahdollista halutessaan jatkaa sopimusta. Tyypillisimmillään teemme noin vuoden mittaisia sopimuksia.”

 

Alkuperäinen haastattelu julkaisut IS.fi-sivustolla.

 

← Takaisin